Subscribe Twitter

Thursday, April 12, 2012

Pusat Jagaan Baitul Hidayah

Pusat Jagaan Baitul Hidayah ini dihuni oleh 37 orang yang berusia antara 1 hingga 16 tahun yang tergolong daripada anak-anak yatim, miskin, anak asnaf zakat dan anak-anak yang memerlukan perlindungan, asuhan dan kasih sayang. Sebuah pertubuhan sukarela yang ditubuhkan pada 2003 dan dikendalikan secara persendirian di bawah pemerhatian Yayasan Kebajikan & Perkhidmatan Perubatan Malaysia (Yayasan).

Terasa sebak sehingga bergenang airmata aku bila mendengar En.Gzahari ni bercerita sedikit sebanyak mengenai pusat jagaan baitul hidayah ni..daripada mulanya hanya 6 org sehingga kini menjadi 37 org..dalam serba kekurangan mereka membesarkan anak2 baitul hidayah sehingga kehari ini..semoga syurga lar bagi mereka yg menjaga anak2 ini..beliau memanjat kesyukuran kerana banyak pihak yg prihatin termasuklar team CSR kami ni..


 Dah bersiap sedia menunggu tetamu VIP dgn memakai t-shirt dah seluar yg diberikan oleh kami.
Pandai dorang main kompang..


 Our team ' Moving the word together '



 Masa ni mmg dah menitis airmata akak!!..lagi2 bila dia peluk aku..terbayangkan anak2 dirumah..( masa aku menulis entry nipun bergenang airmata..) hati mana yg tak tersentuh melihat mereka yg masih kecil dan tak mengerti apa2 lagi..hanya dapat menumpang kasih sayang org lain..( tapi yg kecik pakai songkok diatas tu anak staff kat sini )


Makan time..seronok sgt tgk dorang makan..
Aku duk lar ngn sorang adik ni..umur 7 tahun..mak & ayah masih ada..
Sedap tak?
Sedappp sangatt..
Selalu makan apa?
makan ikan..akak makan lar..
takpe..adik makan lar..( AKAK lar pulakk.. )


Adik ni 18 bulan..tersangat lar cutenya..mata dia bulat..


 Persembahan dari adik2 dibaitul hidayah..





Rasa nak terputus urat perut aku angkat pasu tu..cuba2 lar nk menolongkan kononnya..aleh2 berat nokk!
Some of the item that we give..thanks CSR
Semoga Allah memurahkan rezeki kita tahun ni..bonus + increment..$$$$ Aminnn





 

Habis jer penyerahan barang2 tu semua..kitaorg bermesra dgn anak2 baitul hidayah ni..main tiup2 belon..seronoknya dorang dapat bermain...Happy for them also.

Selain dari menjual pokok bunga..pasu bunga dorang jugak ada menjual barang2 lain di bawah Baitul Hidayah Niaga.
Baitul Hidayah Niaga ni adalah perniagaan yang dimiliki sepenuhnya oleh Rumah Amal Baitul Hidayah.Ia sebagai satu usaha ihktiar mereka untuk menampung keperluan kehidupan dan pendidikan pusat jagaan ni . Pengurusan Baitul Hidayah mewujudkan  pernigaan produk berikut:
Wangian Janji
Minyak Habbatus Sauda
Air Minuman R.O
Jus Roselle

For any donations, please contact the Home representative, Puan Azuana or En Gzahari :



Renung2kan dan selamat beramal

Rasulullah s.a.w. memberi galakan dengan memberi janji ganjaran yang cukup besar kepada mereka yang memberi perlindungan kepada anak yatim. Ini berdasarkan beberapa potong hadis baginda yang bermaksud: Aku dan penjaga (memberi perlindungan) kepada anak yatim seperti ini di dalam syurga. Berkata Malik, baginda telah mengisyaratkan dua jari baginda ia itu dengan merapatkan jari penunjuk dan jari hantu. (riwayat Muslim ).

Misalan yang disebut dan ditunjukkan oleh baginda itu menggambarkan akrabnya kelak orang yang menjaga dan memelihara anak yatim bersama baginda di dalam syurga. Memberi perlindungan dalam hadis ini bermaksud: memberi nafkah, pakaian, tempat tinggal, mengajar mereka agama, adab dan akhlak serta mendidik mereka menjadi insan yang berguna kepada negara.

Kelebihan ini diperoleh sama ada dengan melindungi anak yatim dengan hartanya atau pun dengan harta anak yatim yang ditinggalkan melalui pentadbiran dan pengurusan yang baik.Dalam sepotong athar daripada Abi Umamah berkata : Barang siapa yang mengusap kepala anak yatim kerana Allah baginya pahala atas setiap helai rambut yang disentuhnya.

Dalam riwayat Imam Ahmad daripada Abu Hurairah: Telah datang seorang lelaki kepada Rasulullah mengadu mengenai hatinya yang keras, lantaran baginda bersabda: berilah makan kepada orang miskin dan usaplah kepala anak yatim.

Allah s.w.t. memberi amaran yang keras ke atas orang-orang yang merosakkan harta anak-anak yatim dengan mencampuradukkan harta mereka dengan harta anak yatim. Firman Allah yang bermaksud: Dan berikanlah kepada anak-anak yatim (yang sudah baligh) harta mereka, jangan kamu menukar yang baik dengan yang buruk dan jangan kamu makan harta mereka bersama hartamu. Sesungguhnya tindakan-tindakan (menukar dan memakan) itu, adalah dosa yang besar. (al-Nisa: 2)

Dalam ayat-ayat yang lain Allah mengecam perbuatan memakan harta anak yatim tanpa hak. Antaranya, firman Allah yang bermaksud: Sesungguhnya mereka yang memakan harta anak yatim secara zalim, sebenarnya mereka sedang memenuhkan perut mereka dengan memakan api neraka dan tempat kembali mereka ialah neraka. (al-Nisa: 10)

Maksud firman Allah lagi:Sebab itu, terhadap anak yatim janganlah kamu berlaku sewenang-wenang. Dan terhadap orang yang minta-minta, janganlah kamu mengherdiknya. (Dhuha: 9-10)

Maksudnya: Tahukah kamu (orang) yang mendustakan agama? Itulah orang yang mengherdik anak yatim… (al-Maun: 1-2)

Maksudnya: Dan mereka bertanya kepadamu tentang anak yatim, katakanlah: Mengurus urusan mereka secara patut adalah baik, dan jika kamu bergaul dengan mereka, Maka mereka adalah saudaramu; dan Allah mengetahui siapa yang membuat kerosakan dari yang mengadakan perbaikan. Dan jikalau Allah menghendaki, nescaya dia dapat mendatangkan kesulitan kepadamu. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (al-Baqarah: 220)

Dalam ayat yang lain, Allah berfirman yang bermaksud: Dan janganlah kamu menghampiri harta anak yatim melainkan dengan cara yang baik (halal). (al-Israk: 34)

Apabila turun ayat ini sahabat yang di rumahnya ada anak yatim mula mengasingkan makanan mereka daripada makanan yang lebih baik bagi anak-anak yatim. Kadang-kadang makan yang diasingkan itu menjadi basi dan rosak. Maka turunlah ayat 220 surah al-Baqarah itu tadi.

Anak-anak yatim adalah amanah Allah s.w.t., orang yang dipertanggungjawabk an menjaga kebajikan mereka perlu melaksanakan tanggungjawab mereka dengan seadil-adilnya. Mereka telah dijanjikan limpah kurnia di dunia dan balasan syurga dan mendampingi baginda di syurga kelak. Masyarakat awam juga mempunyai tanggungjawab sosial ke atas mereka dengan menghulurkan bantuan demi meringankan bebanan rumah anak- anak yatim yang kadang-kadang mengharapkan bantuan dari orang ramai. Masih banyak lagi rumah anak yatim yang serba daif menantikan bantuan dan perhatian orang ramai.
- Copy from google -

3 comments:

Anonymous said...

sedih i tak dpt join uolls tadi. kalo tak mesti i yg terpaling over nangis.

sekian

sofijess

Mak Lagenda said...

Inilah drpd salah 1 impian mak yg blm tercapai..menjoinkan diri or mengunjungi mana2 rumah anak2 yatim utk memberi sumbangan..:(

Melihat mereka tersenyum dek kehadiran kita adalah pemberian yg sgt bermakna buat kita sebenarnya!!!

GOLD FINGER said...

mak..company GF ni selalu sgt buat..GF jer tak sempat nk joint..sob..sob sedih

Post a Comment

Thursday, April 12, 2012

Pusat Jagaan Baitul Hidayah

Posted by GOLD FINGER at Thursday, April 12, 2012
Pusat Jagaan Baitul Hidayah ini dihuni oleh 37 orang yang berusia antara 1 hingga 16 tahun yang tergolong daripada anak-anak yatim, miskin, anak asnaf zakat dan anak-anak yang memerlukan perlindungan, asuhan dan kasih sayang. Sebuah pertubuhan sukarela yang ditubuhkan pada 2003 dan dikendalikan secara persendirian di bawah pemerhatian Yayasan Kebajikan & Perkhidmatan Perubatan Malaysia (Yayasan).

Terasa sebak sehingga bergenang airmata aku bila mendengar En.Gzahari ni bercerita sedikit sebanyak mengenai pusat jagaan baitul hidayah ni..daripada mulanya hanya 6 org sehingga kini menjadi 37 org..dalam serba kekurangan mereka membesarkan anak2 baitul hidayah sehingga kehari ini..semoga syurga lar bagi mereka yg menjaga anak2 ini..beliau memanjat kesyukuran kerana banyak pihak yg prihatin termasuklar team CSR kami ni..


 Dah bersiap sedia menunggu tetamu VIP dgn memakai t-shirt dah seluar yg diberikan oleh kami.
Pandai dorang main kompang..


 Our team ' Moving the word together '



 Masa ni mmg dah menitis airmata akak!!..lagi2 bila dia peluk aku..terbayangkan anak2 dirumah..( masa aku menulis entry nipun bergenang airmata..) hati mana yg tak tersentuh melihat mereka yg masih kecil dan tak mengerti apa2 lagi..hanya dapat menumpang kasih sayang org lain..( tapi yg kecik pakai songkok diatas tu anak staff kat sini )


Makan time..seronok sgt tgk dorang makan..
Aku duk lar ngn sorang adik ni..umur 7 tahun..mak & ayah masih ada..
Sedap tak?
Sedappp sangatt..
Selalu makan apa?
makan ikan..akak makan lar..
takpe..adik makan lar..( AKAK lar pulakk.. )


Adik ni 18 bulan..tersangat lar cutenya..mata dia bulat..


 Persembahan dari adik2 dibaitul hidayah..





Rasa nak terputus urat perut aku angkat pasu tu..cuba2 lar nk menolongkan kononnya..aleh2 berat nokk!
Some of the item that we give..thanks CSR
Semoga Allah memurahkan rezeki kita tahun ni..bonus + increment..$$$$ Aminnn





 

Habis jer penyerahan barang2 tu semua..kitaorg bermesra dgn anak2 baitul hidayah ni..main tiup2 belon..seronoknya dorang dapat bermain...Happy for them also.

Selain dari menjual pokok bunga..pasu bunga dorang jugak ada menjual barang2 lain di bawah Baitul Hidayah Niaga.
Baitul Hidayah Niaga ni adalah perniagaan yang dimiliki sepenuhnya oleh Rumah Amal Baitul Hidayah.Ia sebagai satu usaha ihktiar mereka untuk menampung keperluan kehidupan dan pendidikan pusat jagaan ni . Pengurusan Baitul Hidayah mewujudkan  pernigaan produk berikut:
Wangian Janji
Minyak Habbatus Sauda
Air Minuman R.O
Jus Roselle

For any donations, please contact the Home representative, Puan Azuana or En Gzahari :



Renung2kan dan selamat beramal

Rasulullah s.a.w. memberi galakan dengan memberi janji ganjaran yang cukup besar kepada mereka yang memberi perlindungan kepada anak yatim. Ini berdasarkan beberapa potong hadis baginda yang bermaksud: Aku dan penjaga (memberi perlindungan) kepada anak yatim seperti ini di dalam syurga. Berkata Malik, baginda telah mengisyaratkan dua jari baginda ia itu dengan merapatkan jari penunjuk dan jari hantu. (riwayat Muslim ).

Misalan yang disebut dan ditunjukkan oleh baginda itu menggambarkan akrabnya kelak orang yang menjaga dan memelihara anak yatim bersama baginda di dalam syurga. Memberi perlindungan dalam hadis ini bermaksud: memberi nafkah, pakaian, tempat tinggal, mengajar mereka agama, adab dan akhlak serta mendidik mereka menjadi insan yang berguna kepada negara.

Kelebihan ini diperoleh sama ada dengan melindungi anak yatim dengan hartanya atau pun dengan harta anak yatim yang ditinggalkan melalui pentadbiran dan pengurusan yang baik.Dalam sepotong athar daripada Abi Umamah berkata : Barang siapa yang mengusap kepala anak yatim kerana Allah baginya pahala atas setiap helai rambut yang disentuhnya.

Dalam riwayat Imam Ahmad daripada Abu Hurairah: Telah datang seorang lelaki kepada Rasulullah mengadu mengenai hatinya yang keras, lantaran baginda bersabda: berilah makan kepada orang miskin dan usaplah kepala anak yatim.

Allah s.w.t. memberi amaran yang keras ke atas orang-orang yang merosakkan harta anak-anak yatim dengan mencampuradukkan harta mereka dengan harta anak yatim. Firman Allah yang bermaksud: Dan berikanlah kepada anak-anak yatim (yang sudah baligh) harta mereka, jangan kamu menukar yang baik dengan yang buruk dan jangan kamu makan harta mereka bersama hartamu. Sesungguhnya tindakan-tindakan (menukar dan memakan) itu, adalah dosa yang besar. (al-Nisa: 2)

Dalam ayat-ayat yang lain Allah mengecam perbuatan memakan harta anak yatim tanpa hak. Antaranya, firman Allah yang bermaksud: Sesungguhnya mereka yang memakan harta anak yatim secara zalim, sebenarnya mereka sedang memenuhkan perut mereka dengan memakan api neraka dan tempat kembali mereka ialah neraka. (al-Nisa: 10)

Maksud firman Allah lagi:Sebab itu, terhadap anak yatim janganlah kamu berlaku sewenang-wenang. Dan terhadap orang yang minta-minta, janganlah kamu mengherdiknya. (Dhuha: 9-10)

Maksudnya: Tahukah kamu (orang) yang mendustakan agama? Itulah orang yang mengherdik anak yatim… (al-Maun: 1-2)

Maksudnya: Dan mereka bertanya kepadamu tentang anak yatim, katakanlah: Mengurus urusan mereka secara patut adalah baik, dan jika kamu bergaul dengan mereka, Maka mereka adalah saudaramu; dan Allah mengetahui siapa yang membuat kerosakan dari yang mengadakan perbaikan. Dan jikalau Allah menghendaki, nescaya dia dapat mendatangkan kesulitan kepadamu. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (al-Baqarah: 220)

Dalam ayat yang lain, Allah berfirman yang bermaksud: Dan janganlah kamu menghampiri harta anak yatim melainkan dengan cara yang baik (halal). (al-Israk: 34)

Apabila turun ayat ini sahabat yang di rumahnya ada anak yatim mula mengasingkan makanan mereka daripada makanan yang lebih baik bagi anak-anak yatim. Kadang-kadang makan yang diasingkan itu menjadi basi dan rosak. Maka turunlah ayat 220 surah al-Baqarah itu tadi.

Anak-anak yatim adalah amanah Allah s.w.t., orang yang dipertanggungjawabk an menjaga kebajikan mereka perlu melaksanakan tanggungjawab mereka dengan seadil-adilnya. Mereka telah dijanjikan limpah kurnia di dunia dan balasan syurga dan mendampingi baginda di syurga kelak. Masyarakat awam juga mempunyai tanggungjawab sosial ke atas mereka dengan menghulurkan bantuan demi meringankan bebanan rumah anak- anak yatim yang kadang-kadang mengharapkan bantuan dari orang ramai. Masih banyak lagi rumah anak yatim yang serba daif menantikan bantuan dan perhatian orang ramai.
- Copy from google -

3 comments on "Pusat Jagaan Baitul Hidayah"

Anonymous said...

sedih i tak dpt join uolls tadi. kalo tak mesti i yg terpaling over nangis.

sekian

sofijess

Mak Lagenda on April 15, 2012 at 8:04 AM said...

Inilah drpd salah 1 impian mak yg blm tercapai..menjoinkan diri or mengunjungi mana2 rumah anak2 yatim utk memberi sumbangan..:(

Melihat mereka tersenyum dek kehadiran kita adalah pemberian yg sgt bermakna buat kita sebenarnya!!!

GOLD FINGER on April 16, 2012 at 8:36 PM said...

mak..company GF ni selalu sgt buat..GF jer tak sempat nk joint..sob..sob sedih

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...